今年で15回目を数える、ヨーロッパのクラブ売上高上位トップ20ランキング、
Deloitte Football Money League 2011[1]
がデロイトより発表された。
(€M)
1 Real Madrid 479.5
2 FC Barcelona 450.7
3 Manchester United 367.0
4 Bayern Munich 321.4
5 Arsenal 251.1
6 Chelsea 249.8
7 AC Milan 235.1
8 Internationale 211.4
9 Liverpool 203.3
10 Schalke 04 202.4
11 Tottenham Hotspur 181.0
12 Manchester City 169.6
13 Juventus 153.9
14 Olympique de Marseille 150.4
15 AS Roma 143.5
16 Borussia Dortmund 138.5
17 Olympique Lyonnais 132.8
18 Hamburger SV 128.8
19 Valencia 116.8
20 Napoli 114.9
各クラブの売上高をざっくり、Matchday revenue(入場料収入)、Broadcastrevenue(放映権料)、Commercial revenue(スポンサー料、グッズ収入)の3つに区分し、ランクインした各20クラブにつき、前年との比較等が細かく記載されている。通常の営業活動から稼ぐ力にフォーカスする為、支出(利益)は無視して売上に特化しているとのこと、全面的にagree。
Whilst there are a number of non-financial methodsthat can be used to determine a clubs’ relative size– including measures of attendance, fanbase, broadcastaudience, or on-pitch success – we focus on clubs’ability to generate revenue from day to day footballoperations. We therefore rank clubs based on themoney coming in. We do not consider a club’s budgetfor outgoings, what someone might pay to buy or investin a club or owner wealth.
Matchday revenue is largely derived from gate receipts(including season tickets and memberships). Broadcastrevenue includes revenue from both domestic andinternational competitions. Commercial revenue includessponsorship and merchandising revenues.
まともに目を通したのは今回が初めてだが、このクラスになるとキャパ何万人という素晴らしいスタジアムを毎試合ほぼ満員にしているので(イタリアは除く)、国内のリーグ戦から得られる収入にそう大きな変化は無いだろうから、やはりチャンピオンズ・リーグ(ヨーロッパ・リーグ)に出て、できるだけ勝ち進み、入場料収入と放映権料(分配金含む)を得、それによるブランド向上"からの"スポンサー料、グッズ収入のアップがキーだということが、ランキングされた20クラブの中で唯一、ヨーロッパの舞台を踏めず、昨年の13位から5つ順位を落として18位に甘んじたドイツ有数のビッグクラブ、我らがHamburger SVの数字を見ていて良く分かった。
ちなみに、この20クラブの内、14クラブのスタジアムには行った。。。
1.http://www.deloitte.com/view/en_GB/uk/industries/sportsbusinessgroup/sports/football/deloitte-football-money-league-2011/5596840c99e9d210VgnVCM2000001b56f00aRCRD.htm
最近のコメント